Ana hikayenin seçimi en kritik, en mühim seçimdir. Burası çoğu insanın genelde başlamadan önce yalpalamaya başladıkları yerdir. Burası aynı zamanda bütçenize ayar vereceğiniz yerdir.

MGM prodüksiyon yöneticisinin daha önce söylediği gibi "Bir filmin başarısı ona karar verdiğiniz gün belli olur. Konu seçimi her şeydir. Filminiz ne kadar güzel yazılmış, çekilmiş ve oynanmış olursa olsun, konunuz uygun, mantıklı değilse, başaramazsınız."

Peki, sizin filminiz ne ile alakalı? Bir cinayet hikayesi mi, kötü alışkanlıklardan bahseden bir şey mi? Bir müslümanın başına gelen bir hastalık mı? Çanakkale savaşı mı? Ne anlatmaya ihtiyacınız var? İyi bildiğinize ve iyi anlatabileceğinize inandığınız hangi hikâye var?

En ucuz ve en kontrollü çekilebilecek çekimler iç çekimlerdir. Bu, oyuncuların bir odada veya apartmanda sizin kurduğunuz bir sette, birbirleriyle konuştukları, ışığı sizin kontrol ettiğiniz, dışardaki havanın sizi etkilemediği çekimlerdir.

Hikayenizi en baştan yazmaya başlarken devamlı aklınızda tutmanız gereken şey düşük bütçenizdir. Mesela benim bir filmimde (Lunatics) agorofobik, dışarı çıkmaktan korkan bir şahıs hakkında idi. Bütçe sınırlarımı aldım ve onları hikayemde kullandım, aynen sizin de yapmanız gerektiği gibi! Bunun yanında, bütün film boyunca bir yere tıkılıp kalmamak için, dışarda gidecek yeri olmayan başka bir karakter daha buldum..

Pekii, hikaye nedir?

Bana göre, hikaye; başka bir şeye sebep olan şey demektir. Polisiye veye gençlik filmi gibi bir tür seçmek hikaye ile başlamak demek değildir. Bulduğunuz tür içinde nasıl bir şey başka bir şeyin olmasına sebep olabilir, bunu çözmelisiniz!

Ana karakterle ilgili olarak da, şimdiye kadar başkaları size ne dedi veya ne okudunuz hiç önemli değil, mutlaka bir ana karakteriniz olmalı. Sizin ana karakteriniz, izleyicilerinizin bakmalarını istediğiniz bakış açısıdır. Ve ana karakter olmadan, daha en başlardan kaybetme ihtimalinizi arttırırsınız. Bu konuda sonra daha teferruatlı konuşacağız (inşaallah).

İşte başlıyoruz:

Bir ana karakter seçtinizse -mesela ben apartmanından nefret eden sinirli bi adam seçtim-, ana karakterinizi ve ana mekanınızı biliyorsunuzdur demektir. Fakat daha hiçbir şey bir şeylerin olmasına sebep olmadı, demek ki henüz daha hikaye olmadı. Peki dışardaki hayattan uzak diğer arkadaşıyla bir şekilde karşılaşıp, sıkı bir dostluk kurarlarsa bu iyidir. Ve ikinci bölümün sonunda birisi apartmandan ayrılmak zorunda kalır, diğeri de onu tekrar bulmak için dışarı, gerçek dünyaya çıkmak zorunda kalır. İşte bütün bir hikaye!

Hikayenize başladığınızdan itibaren devamlı bütçenizi aklınızda tutun. Nerelerden kısabilirsiniz? Mesela Lunatics'de setin yarısında iki oyuncudan birisi olmadan çekebileceğim şekilde ayarlardım. İyi bir fikir oldu, prodüksiyonda fiyatlar azaldı! Bu temel fikir, filmi çok düşük bütçe ile ve çok kısa bir zamanda rahatça, başarılı bir şekilde çekmeme yardımcı oldu.


[Josh Becker'in "The Complete Guide to Low-Budget Feature Filmmaking" isimli kitabından SineMüslim tarafından Türkçeleştirilmektedir